Muziek helpt sportblessures voorkomen bij hardlopers

27 maart 2022
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 3 min

Muziek met het juiste aantal ‘beats per minute’ kan bij recreatieve hardlopers sportblessures voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van Spaanse wetenschappers. Het onderzoek laat zien dat trainen met muziek met een constant ritme dat 10% boven het zelfgekozen tempo ligt, zorgt voor een verhoogde pasfrequentie. Bekend is dat een te lage pasfrequentie tot meer blessures leidt.

Muziek helpt sportblessures te voorkomen bij hardlopers

Hardlopen populair

Hardlopen is een veel beoefende sport en neemt nog steeds in populariteit toe. In 2018 liep maar liefst 10% van de Nederlandse bevolking tussen de 12 en 79 jaar hard. Dat komt neer op ongeveer 900.000 mensen. Dat hardlopen populair is, is ook te zien aan het aantal hardloopevenementen. In 2019 werden er maar liefst 1300 hardloopevenementen georganiseerd. Het aantal deelnemers eraan is ook hoog. Zo doen aan de City-Pier-City loop in Den Haag 36.000 lopers uit binnen- en buitenland mee. Bij de marathon van Rotterdam is dat aantal maar liefst 50.000.

Veel blessures bij recreatieve hardlopers

Hardlopen zorgt bij recreatieve hardlopers voor zeer veel blessures. Uit onderzoek blijkt dat 46% van de recreatieve middellange en lange afstandlopers een blessure oploopt. Preventie van blessures is lastig omdat de meeste hardlopers dit niet in georganiseerd verband doen.

Oorzaak sportblessures bij hardlopers

Blessures bij hardlopers kunnen door flink wat factoren worden veroorzaakt. De meeste blessures komen voor in de knie (21%), de kuit (16%), achilles pees (12%), de voet (9%) en de heup (8%). Het risico neemt toe als er een hoeking is van het enkel en kniegewricht in de zogeheten standfase. Bij het hardlopen spreekt met over de pasfrequentie. Dat is het aantal stappen per minuut tijdens het rennen. De frequentie die hardlopers uit zichzelf kiezen, valt veelal samen met de frequentie die (metabolisch) het minste energie kost. Er is aardig wat onderzoek gedaan dat laat zien dat een verhoogde pasfrequentie bij een gelijke snelheid blessures kan voorkomen. De buiging van de knie en voetzool nemen er namelijk in de standfase mee toe. De landing vindt daardoor ook meer plaats op de middenvoet. Dit terwijl de loper bij een lagere pasfrequentie meer op de achter- en voorvoet landt. Dit geeft juist een grotere kans op blessures. Tegelijkertijd absorberen de knie-, enkel- en heupgewrichten bij een hogere pasfrequentie minder energie.

Muziek biedt voordelen bij sport

Muziek is bij sport een handig hulpmiddel dat meerdere voordelen met zich mee kan brengen. Zo kan het vermoeidheidsgevoel tijdens het sporten afnemen. Ook kan het zorgen voor betere regulatie van emoties en aanpassingen op cardiovasculair en hormonaal gebied. Daarnaast zorgt muziek voor betere sportprestaties. Bij hardlopen, roeien, langlaufen en fietsen is er sprake een beweging die vaak herhaald wordt. Daarom worden deze sport ook wel cyclische sporten genoemd. Bij deze cyclische sporten gaan de bewegingen synchroon lopen met het ritme van de muziek. Muziek is dan ook in te zetten om de pasfrequentie bij hardlopen (spontaan en onbewust) te verhogen.

aftershocl muziek jelpt sportblessures te voorkomen
Beengeleidingshoofdtelefoon van AfterShokz zorgt dat oren open blijven voor het horen omgevingsgeluiden

Muziek kan pasfrequentie verhogen en zo blessures voorkomen

Volgens de Spaanse onderzoekers die hun resultaten publiceerden in het ‘International Journal of Environmental Research and Public Health’, mag de verhoging van de pasfrequentie niet meer dan 10% toenemen boven de voorkeursfrequentie van de loper. Anders kost het lopen te veel extra energie. Wel moet de toename juist meer dan 5% zijn. Een lagere toename in de frequentie heeft niet het positieve effect op de opname van mechanische energie door de gewrichten. Het onderzoek laat zien dat de stapfrequentie met muziek inderdaad is te verhogen. Zo zijn blessures bij het hardlopen te voorkomen.
Daarvoor moet de loper dan wel muziek met het juiste aantal ‘beats per minute (bpm)’ kiezen. Verder onderzoek moet aantonen of het ook tot permanente verbetering in looptechniek leidt, zodat de winst ook permanent is.

Bron: Sellés-Pérez, S.; Eza-Casajús, L.; Fernández-Sáez, J.; Martínez-Moreno, M.; Cejuela, R. Using Musical Feedback Increases Stride Frequency in Recreational Runners. Int. J. Environ. Res. Public Health 2022, 19, 3870. https://doi.org/10.3390/ijerph19073870


De Aftershokz hoofdtelefoon (zie ook afbeelding boven) werkt via beengeleiding. Trillingen worden via het bot doorgegeven aan het slakkenhuis. De oren blijven zo open waardoor omgevingsgeluiden (en dus ook verkeer) goed hoorbaar blijven. Ideaal voor het hardlopen.

Lees ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.