Lettertype op cd en lp beïnvloedt verwachting van muziek

14 september 2022
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Het ontwerp van de hoes van een lp of de voorkant een cd kan zo maar eens invloed hebben op de verwachtingen en de perceptie van de muziek die erop staat. Toch is er vrij weinig bekend hoe het ontwerp van een album dit beïnvloedt. Onderzoekers hebben daarom gekeken wat het effect is van het gebruikte lettertype op de verwachting van de luisteraar.

font lettertype op lp en cd  heeft invloed op verwachting muziek

Effect rond of hoekig lettertype op cd of lp

Wat bleek: luisteraars verwachten dat muziek ronder, vrouwelijker, langzamer en zachter klinkt wanneer op het album een zogeheten ‘curvy’ lettertype gebruikt is. Curvy lettertypes (fonts) zijn welgevormd, rond, zacht en stromend. De letters hebben een gebogen vorm en komen daardoor meer ontspannen over.
Aan de andere kant verwachten luisteraars dat de muziek meer hoekig, mannelijk, snel en ruw klinkt wanneer ze op de buitenkant van een album een hoekig lettertype zien staan. Ook vonden de onderzoekers die hun resultaten in ‘Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts’ publiceerden dat de muziek plezieriger klinkt wanneer de ontwerper van een hoes ‘curvy fonts’ gebruikt.

Andersom werkt het weer niet zo blijkt uit het onderzoek. Wanneer de luisteraar de muziek eenmaal al als rond of hoekig heeft beoordeeld, dat heeft het lettertype geen invloed meer op de perceptie of aantrekkingskracht ervan. Volgens de onderzoekers kunnen de resultaten interessant zijn voor ontwerpers en marketing experts bij het ontwerp van cd, lp, logo’s en posters en video’s. Kijkend naar de lettertypes op cd- en lp-hoezen blijken sommige ontwerpers daar zich al goed van bewust.

Bron: Venkatesan, T., Wang, Q. J., & Spence, C. (2022). Does the typeface on album cover influence expectations and perception of music? Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 16(3), 487–503. https://doi.org/10.1037/aca0000330

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer nieuws

spin gebruikt web als hoorhulpmiddel hoort via web
in de nieuwsbrief

Wielweb spin gebruikt web als hoorhulpmiddel

Spinnen uit de familie van wielwebspinnen blijken geluid op te vangen via hun web en kunnen zo geluiden waarnemen. Ondanks dat ze geen gehoororgaan hebben zoals mensen, kunnen ze door hun web als hoorhulpmiddel te gebruiken, toch trillingen opvangen en horen. Mogelijk kan deze nieuwe kennis gebruikt worden voor nieuwe technologische toepassingen zoals in hoortoestellen.

in de nieuwsbrief

Sennheiser zorgt met AMBEO-2 voor nieuwe geluidservaring op Netlflix | Review

Netflix kijkers kunnen bij een aantal series, films en documentaires genieten van een veel ruimtelijker geluid. Dit kan door de toepassing van de AMBEO-2-Channel Spatial Audio techniek van Sennheiser. Door de toepassing van de techniek lijken geluiden verder buiten de (tv-)luidsprekers, soundbar, hoofdtelefoon of oortjes te komen.

muziek in advertenties groene en ethische producten duurzaam
in de nieuwsbrief

Muziek in reclames sleutel om goede intenties consumenten om te zetten in aankopen

Bedrijven die ethische en duurzame producten verkopen moeten in advertenties up-tempo muziek gebruiken in majeurmodus om zo goede intenties van consumenten om te zetten in daadwerkelijke aankopen. Dat laat onderzoek van de Universiteit van Bath zien.

sennheiser tv clear oordopjes
in de nieuwsbrief

Sennheiser TV Clear oortjes: draadloos het tv-geluid op je oren

Met de nieuwe TV Clear oortjes van Sennheiser krijgt de drager het geluid van de televisie of hifi direct op zijn oren. De nieuwe Sennheiser oortjes krijgen hun signaal via bluetooh van een kastje wat op de tv of geluidsinstallatie wordt aangesloten. Natuurlijk zijn de oortjes ook direct via bluetooth te verbinden met de laptop, tablet of smartphone en is er mee te telefoneren.