Lettertype op cd en lp beïnvloedt verwachting van muziek
Het ontwerp van de hoes van een lp of de voorkant een cd kan zo maar eens invloed hebben op de verwachtingen en de perceptie van de muziek die erop staat. Toch is er vrij weinig bekend hoe het ontwerp van een album dit beïnvloedt. Onderzoekers hebben daarom gekeken wat het effect is van het gebruikte lettertype op de verwachting van de luisteraar.
Effect rond of hoekig lettertype op cd of lp
Wat bleek: luisteraars verwachten dat muziek ronder, vrouwelijker, langzamer en zachter klinkt wanneer op het album een zogeheten ‘curvy’ lettertype gebruikt is. Curvy lettertypes (fonts) zijn welgevormd, rond, zacht en stromend. De letters hebben een gebogen vorm en komen daardoor meer ontspannen over.
Aan de andere kant verwachten luisteraars dat de muziek meer hoekig, mannelijk, snel en ruw klinkt wanneer ze op de buitenkant van een album een hoekig lettertype zien staan. Ook vonden de onderzoekers die hun resultaten in ‘Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts’ publiceerden dat de muziek plezieriger klinkt wanneer de ontwerper van een hoes ‘curvy fonts’ gebruikt.
Andersom werkt het weer niet zo blijkt uit het onderzoek. Wanneer de luisteraar de muziek eenmaal al als rond of hoekig heeft beoordeeld, dat heeft het lettertype geen invloed meer op de perceptie of aantrekkingskracht ervan. Volgens de onderzoekers kunnen de resultaten interessant zijn voor ontwerpers en marketing experts bij het ontwerp van cd, lp, logo’s en posters en video’s. Kijkend naar de lettertypes op cd- en lp-hoezen blijken sommige ontwerpers daar zich al goed van bewust.
Bron: Venkatesan, T., Wang, Q. J., & Spence, C. (2022). Does the typeface on album cover influence expectations and perception of music? Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 16(3), 487–503. https://doi.org/10.1037/aca0000330
Geef een reactie