Lawaai in restaurants houdt flink deel gasten weg

13 januari 2022
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 3 min

Lawaai in restaurants zorgt ervoor dat gasten daar moeilijk gesprekken kunnen voeren. Ze zullen daardoor een stuk minder genieten van een avondje uit. Uit onderzoek blijkt dat twee derde van de gasten aangeeft het zelfs zo hinderlijk te vinden dat zij restaurants met een hoog lawaainiveau gaan vermijden. Dat is niet zo verbazingwekkend omdat in flink wat restaurants het lawaainiveau makkelijk de 80 dBA overstijgt. Een gesprek op een normaal niveau is dan niet meer mogelijk. Vijftigplussers zijn eerder geneigd af te zien van een bezoek aan een lawaaiig restaurant dan jongere bezoekers.

lawaai in restaurant houdt gasten weg

Factoren die bijdragen aan lawaai in restaurants

Er zijn flink wat factoren die zorgen dat gesprekken moeizaam verlopen. Aan de ene kant speelt de akoestiek een grote rol: zowel de grootte en vorm van de ruimte als ook de gebruikte materialen op de grond, wanden en plafonds hebben invloed op het verstaan. Vaak genoeg wordt door architecten gebruik gemaakt van zogenaamde harde materialen zoals hout, glas en steen. De effecten ervan op de akoestiek in een restaurant lijken zij met regelmaat over hoofd te zien of van ondergeschikt belang te vinden. Worden zulke harde materialen wél gebruikt dan wordt vergeten om bijvoorbeeld geluidsabsorberende panelen of schilderijen te gebruiken om de nadelige effecten enigszins te compenseren. Ook meubilair heeft invloed op de akoestiek: het gebruik van gestoffeerd meubilair en het gebruik van tafellinnen kan positief bijdragen aan de akoestiek.
Naast de akoestische factoren heeft het lawaai in een restaurant flink nadelige effecten op het verstaan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan openkeukens, koffie- en ijsmachines en achtergrondmuziek.

Lombardeffect zorgt voor nog meer lawaai in restaurants

Bij elke verdubbeling van het aantal sprekers in een restaurant zal het geluidniveau met 3 dB stijgen. Er gebeurt daarbij nog iets: sprekers gaan onbewust harder praten als het lawaainiveau hoger wordt. Mensen gaan daarbij overigens niet alleen harder praten maar passen ook hun stemgeluid aan: ze gaan op een hogere toon praten, passen de spreeksnelheid aan en ook de duur van de lettergrepen. Hierdoor blijft de spraak nog enigszins verstaanbaar en wordt het iets minder gemaskeerd door het achtergrondlawaai. Dit wordt het Lombardeffect genoemd, vernoemd naar een Frans KNO-arts die dit reeds in 1909 ontdekte. Het harder praten heeft echter een vicieuze cirkel tot gevolg: anderen gaan op hun beurt nog harder praten om zichzelf weer verstaanbaar te maken. De geluidbrij wordt zo steeds groter.

Hoge geluidsniveaus zorgen in eerste instantie voor meer omzet

Bekend is dat door het hoge lawaainiveau in een restaurant de omzet per tafel toeneemt. Dit komt mede door het verhoogde gebruik van alcohol. Mogelijk zorgt het ook voor een grote doorstroom. Dat kan op korte termijn voordelig werken en een financiële prikkel zijn voor restauranthouders. Echter op lange termijn heeft het nadelige gevolgen: twee derde van de gasten blijkt het hoge lawaainiveau zo hinderlijk te vinden dat zij deze restaurants gaan vermijden.

Lawaai negatief effect op smaak en reuk

Er zit nog een ander nadeel aan: lawaai beïnvloedt de smaak, reuk en de waargenomen textuur van het eten en drinken negatief. De kok zijn kookkunsten en de kwaliteit van de wijn wordt zo deels tenietgedaan. Dit kan weer leiden tot minder positieve recensies.

Vijfitgplussers meer last van lawaai

Dat vijftigplussers eerder geneigd af te zien van een bezoek aan een lawaaiig restaurant dan jongere bezoekers is niet zo vreemd. Op die leeftijd zijn namelijk de eerste verschijnselen van een verminderd gehoor voor veel mensen al merkbaar. Verstaan in stilte of een rustige omgeving gaat bij een beginnend gehoorverlies dan veelal nog prima. In rumoer en in een slechte akoestiek is het gehoor echter niet meer zo goed instaat spraak van lawaai te onderscheiden.
Een flink deel van de vijftigplussers is juist behoorlijk kapitaalkrachtig. Ze zullen in een restaurant behoorlijk wat uitgeven. Ruim 7% van de 50-plussers drinkt ook nog eens overmatig en dat houden ze wel tot hun 75e vol. Dus met de drankomzet komt het ook zonder lawaai bij deze groep wel goed.

Lees ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

apparaatje geluid beter slapen
Gezondheid

Dieper en beter slapen door geluid

Slaaponderzoeker dr. Lucia Talamini van de Universiteit van Amsterdam ontwikkelt een apparaatje dat door geluidspulsjes voor een diepere en betere slaap zorgt. Het apparaatje dat nog in ontwikkeling is, houdt in de gaten in welk slaapstadium de drager ervan is. Zodra er sprake is van de zogeheten NON-REM slaap, zorgt het apparaatje ervoor dat de slaap veel dieper wordt.

basgeluiden zorgen ervoor dat we dansen
in de nieuwsbrief

Onhoorbare basgeluiden zetten aan tot dansen

Onderzoekers van de afdeling Psychologie, Neurowetenschappen en Gedrag van de McMaster Universiteit in Canada tonen aan dat onhoorbare basgeluiden er voor zorgen dat bezoekers meer dansen. Ze voerden hun onderzoek uit in het unieke onderzoekstheater ‘LIVElab’ van de McMaster Universiteit. De resultaten van het onderzoek zijn onlangs verschenen in het tijdschrift Current Biology.

spin gebruikt web als hoorhulpmiddel hoort via web
in de nieuwsbrief

Wielweb spin gebruikt web als hoorhulpmiddel

Spinnen uit de familie van wielwebspinnen blijken geluid op te vangen via hun web en kunnen zo geluiden waarnemen. Ondanks dat ze geen gehoororgaan hebben zoals mensen, kunnen ze door hun web als hoorhulpmiddel te gebruiken, toch trillingen opvangen en horen. Mogelijk kan deze nieuwe kennis gebruikt worden voor nieuwe technologische toepassingen zoals in hoortoestellen.

font lettertype op lp en cd beinvloedt verwachting muziek
in de nieuwsbrief

Lettertype op cd en lp beïnvloedt verwachting van muziek

Het ontwerp van de hoes van een lp of de voorkant een cd kan zo maar eens invloed hebben op de verwachtingen en de perceptie van de muziek die erop staat. Toch is er vrij weinig bekend hoe het ontwerp van een album dit beïnvloedt. Onderzoekers hebben daarom gekeken wat het effect is van het gebruikte lettertype op de verwachting van de luisteraar.